Hur marknadsför man ett nytt Shopify-företag? + Tips & exempel

Jan 12, 2022
How to Market a New Shopify Business? + Tips & Examples

Kan jag få tusentals besökare till min nya Shopify-butik? Finns det gratis och prisvärda sätt att marknadsföra min butik på ett effektivt sätt? Ja till båda.

Som ett nytt Shopify-företag kan du öka din trafik för att nå tusentals månatliga besökare och få en bra omvandlingsfrekvens. För att komma dit behöver du dock de bästa Shopify-marknadsföringsteknikerna.

I den här artikeln hittar du fem av dessa tekniker.

1. Genomför en Google Shopping-kampanj

Google-annonsering är ett av de snabbaste sätten att leda trafik till en Shopify-butik . Skaffa ditt företagskonto på Google, skapa kampanjer, lägg till information om dina produkter, sökord och rikta in dig på kunder och ställ in den dagliga budgeten. Precis så kan du köra hundratals till tusentals dagliga besök.

Anledningen till att Google Shopping-kampanjer är så effektiva är att de visas för din målgrupp när de använder sökmotorn för att hitta produkter. Annonserna visas endast för specifika sökningar och visas på framträdande platser (som överst i sökresultaten)

Det gör att du snabbt får mycket exponering. Dessutom kommer kunder med hög avsikt att ta en titt på dina produkter, vilket ger en stor chans att göra försäljning.

Som här—annonserna visas ovanpå resten av resultaten. Så det finns inget sätt att en Google-användare inte märker dem.

Bildkälla: www.mohitdave.com

2. Uppmuntra köp med en webbplatschattbot

Om du använder någon av Shopifys marknadsföringstekniker som vi beskrev är chansen stor att det kommer att finnas några personer som besöker din butik. De flesta av dem kommer att surfa och lämna, om inte... det finns något som ger dem en bra anledning att konvertera.

Det är där en webbchattbot kommer in. Det är en app som simulerar en konversation med en människa, men i det här specifika fallet är den användbar för marknadsföring. Du kan ställa in din chatbot för att visa reklammeddelanden för alla besökare, vilket ökar chansen för omvandlingar.

Exempel:

Moonbuh Baby, en Shopify-butik som säljer barnkläder, har en chatbot som delar 5 % rabatt med besökare i utbyte mot deras e-postadresser. Det är enkelt att få rabatten: en besökare måste klicka på Ja och skriva in e-postmeddelandet.

chatbot exempel

Att använda en chatbot för att marknadsföra ditt Shopify-företag har faktiskt två syften: att uppmuntra köp och bygga en e-postlista. Eftersom vi erbjuder rabatt i utbyte mot en e-postadress förbereder vi också för att bedriva e-postmarknadsföring.

På tal om e-postmarknadsföring...

3. Skapa en e-postlista

Det finns ingen väg runt det – e-post är ett måste för att marknadsföra ett nytt Shopify-företag. Börja bygga din lista så fort du går online genom att lägga till e-postinsamlingsformulär på sidorna i din butik.

Exempel:

Asphalte, ett franskt klädmärke, använder det här e-postformuläret för att få e-postprenumeranter. Kopian är mycket fördelsinriktad, så den har en god chans att engagera många webbplatsbesökare.

e-postexempel

Det första steget för att bygga en lista över potentiella kunder är att skaffa en Shopify-app för e-postmarknadsföring . Det kommer att utrusta din webbplats med formulär och verktyg för att skapa e-postlistor för att skapa och skicka ut marknadsföringskampanjer. Så snart du har samlat några dussin prenumeranter är du redo att börja e-postmarknadsföring.

Det innebär att skapa e-postmeddelanden att dela med potentiella kunder och driva trafik till din butik. Du kan uppdatera dem om produktnyheter, ge bort rabatter, dela lojalitetsprogramdetaljer och på annat sätt uppmuntra dem att besöka. Varje app kommer med automatiseringsarbetsflöden för e- postmarknadsföring (automatiserade kampanjer), så att marknadsföra ditt företag med dem kommer att vara ganska effektivt.

4. Få din butik med på populära bloggar

Innehållsskapare som bloggare letar ständigt efter exempel på unika och kreativa Shopify-butiker online. Att visa ditt företag kan potentiellt leda tusentals besökare till din webbplats inom en månad – beroende på resursens popularitet.

Exempel:

Det här inlägget med exempel på de bästa Shopify-butikerna berättar om deras design, varumärkeshistorik, affärsmodeller, marknadsföringstekniker och produkter. Det är en trevlig läsning för blivande onlineentreprenörer som letar efter framgångshistorier att lära av.

bloggfunktion

Att synas på en sådan här blogg är lättare än du tror. Du kan nå ut till bloggare och webbplatsägare som publicerar liknande innehåll och erbjuda dem att överväga att granska din butik. Berätta för dem varför din butik är unik och dela några märkeshistorik för att få dem intresserade.

Överväg att nå ut till flera webbplatser för att dra fördel av denna metod för innehållsmarknadsföring . Ju fler omnämnanden din butik får, desto mer trafik kan den få. Se bara till att kontrollera ryktet för utvalda webbplatser – genom att till exempel googla dem – så att din butik bara nämns på populära, bra källor.

5. Belöna kunder för lojalitet

Över 90 % av företagen har lojalitetsprogram eftersom kunder uppskattar att bli belönade för återkommande affärer. Det är därför ett lojalitetsprogram är en måste-göra-teknik för att behålla förstagångskunder och övertyga dem att besöka igen.

Exempel:

Gnomon Watches, en Shopify-butik, visar detta meddelande för alla besökare för att uppmuntra dem att skapa konton och/eller konvertera (se nedan). Det är ytterligare ett sätt för den här verksamheten att engagera potentiella kunder och ge extra motivation att överväga att köpa.

belöningswebbplats

Överväg att starta ett lojalitetsprogram för din Shopify-butik också. Det finns ett gäng gratis och prisvärda Shopify lojalitetsprogram-appar, så att skapa ett sådant projekt kommer inte att vara ett problem alls. De ger vanligtvis råd om belöningar - saker som rabatter, fri frakt, presenter och VIP-förmåner är ett vanligt val.

Se till att dela nyheterna om ditt lojalitetsprogram på alla marknadsföringskanaler du kan: chatbot, e-post, sociala medier, you name it. Ju mer potentiella kunder vet om det, desto större chans har du att konvertera fler av dem.

Hur man marknadsför ett nytt Shopify-företag: sista tankar

Så här är du, fem utmärkta sätt att marknadsföra din Shopify-butik och få fler kunder. Som du kan se fungerar dessa kampanjidéer både för att uppmuntra förstagångsköp och upprepade köp för att hjälpa dig bygga en stor kundbas så snart som möjligt.

Och den bästa nyheten är att alla vägar här antingen är gratis eller till låga kostnader. Det betyder att du kan komma igång med Shopify-marknadsföring utan att ta pengar från din budget.